skip to Main Content

De duurzame strategie voor je organisatie bepalen

Goed voorbereid de toekomst in

In dit blog gaan we dieper in op hoe je een duurzame strategie voor jouw organisatie kunt bepalen. Door de materiële thema’s van je organisatie en de samenleving in kaart te brengen wordt jouw bedrijf niet alleen toekomstbestendig, maar creëert het ook waarde voor alle betrokken stakeholders. Ga goed voorbereid de toekomst tegemoet en lees dit blog!

Een duurzame strategie bedenken

Hoe pak je een duurzame strategie aan? Dit begint door goed na te denken over de missie en visie van jouw organisatie. Belangrijke onderdelen zijn de financiële waarde, sociale waarde en milieuwaarde. Let er ook op dat je goed jouw doelstelling van deze drie vlakken benoemd. Het formuleren van jouw missie en visie is een uitdagende taak. Jij gaat op zoek naar de waarom van jouw bedrijf en vertelt wat de reden is dat jouw werknemers naar jouw bedrijf komen.

Missie en visie van jouw bedrijf

Weet je wat jouw missie en visie zijn voor jouw bedrijf? Dan wordt het tijd om te kijken hoe jij deze aspiraties gaat bereiken. Dit wordt ook wel jouw strategie genoemd. Veel organisaties doen dit op basis van materialiteitsanalyse die zich uit in een materialiteitsmatrix. In zo’n matrix zie je welke thema’s op dat moment belangrijk voor jouw bedrijf zijn. Enkele thema’s kunnen zijn: klimaatverandering, diversiteit en digitalisering. Deze materiële thema’s hebben een impact op jouw organisatie. Let er op dat dit ook invloed heeft op de stakeholders van jouw bedrijf. Door de mate van impact te bepalen voor zowel je interne organisatie als je externe stakeholders kom je uit op een aantal materiële thema’s die de basis vormen voor je nieuwe strategie.

Voorspellen van de toekomst

Een materialiteitsmatrix heeft een nadeel, het is vaak een momentopname of is alleen kloppend voor de eerste paar aankomende jaren. Dit komt doordat materiële thema’s zich maar moeilijk laten voorspellen. Wij adviseren om minstens 10 jaar vooruit proberen te kijken. Dit heeft een zo goed mogelijke impact op milieu en sociaal vlak. Door het creëren van verhaallijnen over de toekomst kan er wel verder worden gekeken, maar deze aanpak kan lastig zijn. Let goed op het nieuws en andere bronnen die invloed hebben op de toekomst van jouw bedrijf.

Meer weten over duurzaam strategie opstellen?

Wil je graag meer te weten komen over hoe je een duurzame strategie kunt opstellen voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op en zet jouw vragen in dit contactformulier.

Back To Top